Hela sommaren..

Sommaren har redan tagit slut. Var tog den vägen??
Det är redan höst i luften, det är kyliga istället för ljumna vindar och det är en speciell bitter smak luften. Det hände så plötsligt, där i mitten av augusti. På måndagen var det för varmt att ha långärmad tröja på morgonpromenaden, på tisdagsmorgonen var det skönt att den följde med. På torsdagen däremot så var det så kyligt, att jag var småfruset fram till slutet av promenaden, trots att vi gick i rask takt. Nu är den nya fleecejackan ett måste, bästa köpet den här sommaren!!

Det var ett tag sen jag skrev sist, mer än en månad sedan närmare bestämt. Det har inte känts så viktigt att skriva vad jag har gjort för dem jag ändå träffar varje dag. Syftet med bloggen är ju att familjen ska veta vad som händer mig när jag är borta på Gotland.

Förutom att jag har jobbat mycket i sommar så har det har hänt en del ändå..

Harry Potter-filmen var så bra som jag hoppades, och det var väldigt gott med biopopcorn! Det är få av filmerna i harry-serien som jag har tyckt är bra direkt, det har krävts lite bearbetning innan jag slutat jämföra med böckerna. Det var dessutom härligt att få umgås lite med syrran!!

I slutet av juli åkte jag med vikingavännerna till vikingamarknaden i saltvik, Åland. Jag lyckades med bedriften att få låna familjens bil, och det har gjort att jag känner mig mycket säkrare med bilkörandet nu. Jag åt bruchbuffé på båten, det var gott men det var inte mkt skillnad från buffén som serveras annars. Väl framme var det är mysig marknad som låg på ett stort område. Tyvärr började det regna och marknaden var avstängd en dag pga översvämning, på 1 ½ timme kom det över 60 mm regn. Jag hade tur och sov i ett tält som låg på en liten kulle så mina saker blev inte blöta.

Efter Saltvik var det meningen att jag skulle hjälpa till en vecka med sommaröppet på Vikingabyn Storholmen, men det blev kris på jobbet med många sjuka så jag ställde upp. Det, och ett inplanerat sjukhusbesök, gjorde att jag valde att inte åka till byn bara för att vara där några få dagar. Det kändes lite tråkigt men jobbet måste gå före.

Jag har även hunnit med att åka till Öland på semester med jobbet. Det var killarna, mina föräldrar och min systers man och barn. Vi hade hyrt ett hus där vi skulle bo. Det var ganska lång att köra, tog ca 5 timmar i bilen. Det blev många utflykter då vi utforskade ön. Vi besökte en gammal ruin, en ringmur och husgrunder mitt i en ekskog. Det var en imponerande mur, fortfarande tjock och hög trots att den byggdes på folkvandringstiden.
Vi åkte på en heldagsutflykt till Borgholm och besökte borgholms slottsruin, där vi även åt kvällsmat på en barbequebuffe. Det var lika dyrt som gott, och jag har sällan varit så mätt..

Det blev även en heldag på Ölands djur- och nöjespark. Det blev mycket karusellåkning, för det tyckte killarna var kul, speciellt spöktunneln. Men tillslut blev det för varmt för att vara kul, och det var sorgligt att se hur djuren hade det i sina små hagar.

Efter Öland skulle jag egentligen till Gotland och medeltidsveckan, men den där onödiga färjekollisionen gjorde att det inte gick några färjor mellan Öland och Gotland. Efteråt kom jag på att jag kunde ha åkt från Oskarshamn, men då hade jag redan bokat av biljetterna.

En mysig utflykt jag gjorde med min kära mor och syster var till Stockholm, där vi kollade på en konsert med världens bästa Oskar = Moto Boy!! Det var kulturfestival där han var värd och sedan spelade i 40 härliga minuter. Jag har ju bara hört hans musik på cd eller youtube tidigare, så det var en härlig upplevelse att höra honom sjunga live.

Förra helgen åkte jag och Tove till Orust via Göteborg med våra hundar. Vi åkte buss, tunnelbana, tåg och pendeltåg i olika omgångar, och våra duktiga hundar hängde med som om det var det naturligaste i världen. I Orust hälsade vi på en gammal vän, som födde upp våra nu döda border terriers. Vi plockade svamp, pussade på 3-månaders föl, trimmade hundar, pratade och hade en väldigt härlig helg. Tack en än gång för hjälpen med trimningen, ifall du läser det här (och drakmössan)!!

Jag hade velat skriva riktiga inlägg om de här händelserna som nu bara fick några rader, men just då hade jag varken tid eller lust att sätta mig vid datorn. Och som vanligt får jag skrivkramp när jag ska avsluta en text!! :)